RAPTE D'EUROPA
MITE
Zeus crida al seu fill Hermes i li diu que torni a baixar a la terra perquè a d'anar a un país, el qual la seva mare Maia convertida en estel, mira des de l'esquerra i s'anomena Sidó. Allà ha d'agafar el ramat reial que pastura a les muntanyes i portar-lo a la platja. Hermes obeeix les ordres del seu pare i és on veu com juga la filla del rei Agènor, Europa acompanyada de les donzelles.
Zeus es transforma en un toro blanc de magnífic aspecte.
Europa queda admirada en veure'l i com no feia per atacar-la va apropar-s'hi. Comença a decorar-lo amb flors i garlandes. I finalment la princesa puja a l'esquena del toro i aprofitant l'ocasió Zeus fuig mar endins.
OBRES
Moneda hispànica
Al davant d'aquesta moneda hi ha dibuixat el cap de l'emperador que regnava en aquell moment. A l'anvers de la moneda apareix una figura humana, envoltada per la túnica, sobre d'un toro i a la part inferior del toro hi ha inscrites les inicials M.C.F.
Segle I aC
Tipus: As
Mida: 26/28mm
Pes: 12’52g
V70 (339)
Anvers: cap viril imberbe a l’esquerra. Davant: L.QVL.F. Darrere: QISC. F.
Revers: rapte Europa. Davant:estrella Darrere: M.C.F.
Moneda actual
Encara que aquesta moneda és actual, sorprèn que contingui encara una representació d'un mite tan conegut. S'observa al toro i Europa sobre d'ell, al costat hi ha una inscripció on posa el nom de la noia en grec. Això demostra que malgrat el temps, aquest mite ha anat passant de generació en generació, és a dir, encara que molts segles ens separen de l'origen d'aquest mite, l'essència continua a dia d'avui.
Rapte d'Europa de PAOLO CALIARI "IL VERONESE"
Moneda actual de dos euros.
Representat darrere el rapte d’Europa
Europa escrit en grec
El rapto de Europa de PABLO PICASSO
L'obra de Pablo Picasso encara que és abstracte com totes les seves obres és fàcil d'interpretar, només centra el mite a les dues figures principals: el toro i la princesa fenícia.
Segle XX
Estil: Cubisme
Caliari representa molt bé tot el mite, el representa en diferents plans. Al primer pla es veu clarament a Europa pujada sobre el llom del toro, ella envoltada de donzelles, les quals adornen al brau amb garlandes proporcionades per petits Cupidos. Al segon pla el toro va apropant-se a la costa amb Europa pujada al seu damunt. Tots dos envoltats encara per les donzelles. Al tercer i quart pla els dos protagonistes ja són al mar, sembla que Europa digui adéu amb la mà a una de les seves donzelles o per el contrari que demani ajuda.
Rapte d'Europa de NOËL-NICOLAS COYPEL
circa 1578
Oli sobre llenç
Mides: altura:240cm(94.5 in) ample:303cm(119.3)
Localització: Palacio Ducal
Coypel va ser un artista del moviment rococó, d'aquí que aquesta obra estigui molt carregada d'elements, això si temàtics amb el contingut que tracta. Les dues figures principals de l'obra són el toro i la noia de damunt, Europa. Els dos protagonistes estan envoltats de criatures mitològiques com per exemple; al damunt d'Europa hi ha Zèfir representat com un jove alat bufant per ajudar-los a avançar. Al cel i al seu voltant apareixen nens alats que representen Cupidos. Al mar, al primer pla, apareix un tritó fent sonar un corn marí, també hi ha altres tritons acompanyats de nereides. A la cantonada inferior dreta apareix un ancià, Nereu, antic déu del mar i pare de les nereides. Damunt de Nereu i les nereides apareix sobre la seva carrossa i juntament amb la seva esposa Anfitrite, Posidó assenyalant els dos protagonistes. Es pot reconèixer a Posidó per un dels seus atributs, el trident.
1726
Localització: Museo de las Bellas Artes, Filadelfia
Aquest és un mosaic romà on apareix només Zeus transformat en toro i Europa.
No apareixen els noms de cap d'ells com es solia fer, potser perquè era molt conegut i fàcil d'interpretar, o com és d'època romana ja no es feia. El mosaic representa l'escena en que Zeus rapta Europa, encara que hi hagi representada l'aigua també hi ha herba i flors, això pot representar que encara no estaven mar endins.
Mitjans del s II aC
Localització: Museo nacional arte romano, Mèrida
Rapte d'Europa, cràtera
En aquesta cràtera del segle VI aC. apareixen el toro i Europa, però també altres figures, com al costat dret un tritó, a l'esquerra un altre i a dalt dels protagonistes Eros. Cal destacar que sobre cada personatge hi ha el nom per poder identificar-los, menys el de Zeus. Sota dels tritons hi ha dibuixats peixos; representa el moment en que Zeus, ja raptada Europa, s'endinsa al mar per fugir de la costa de Sidó.
Rapte d'Europa, estatueta
Segle VI aC
Cràtera de columnes amb ases verticals i figures roges amb fons negre
Cràtera de columnes amb ases verticals i figures roges amb fons negre
Rapte d'Europa, cílix
Al cílix només s'hi representen les dues figures principals del mite. Realment no s'hi poden afegir moltes més coses, ja que on s'hi representen és un estri de cuina, és a dir, el cílix es feia servir per beure. Això no dóna molta capacitat per poder esplaiar-se molt, el missatge havia de ser clar. D'aquí que només apareguin les dues figures.
S. VI aC (330-320 aC)
Cílix de figures roges
Rapte d'Europa, mètopa
Es diu que aquesta mètopa és la primera i més antiga trobada que representa el mite d'Europa. Apareixen el toro i a sobre Europa; a baix d'ells s'hi veuen representats peixos. Escena que representa el moment del rapte i ja travessant el mar.
Segle VII aC
Mètopa procedent del Temple de Selinunte (obra més antiga que s’ha trobat sobre el mite)
Localització: Museo Arqueológico Regional de Palermo
Aquesta estatueta del segle VI aC. també representa a Europa i el toro. Ella sembla que tingui petites banyes. No hi ha cap inscripció sota que doni informació sobre qui són o a qui representen. Suposant que a l'època grega els mites i sobre tot aquest eren molt coneguts no calia posar-hi cap inscripció ja que era fàcil de reconèixer qui eren.
Segle VI aC
Localització: Museu del Louvre
Tiepolo focalitza com a centre de l'obra a Europa, ja que és qui està més il·luminada, la llum prové de dalt, i l'espai que l'envolta és envaït per l'obscuritat. Aquesta està envoltada de donzelles. Al segon pla apareix el toro blanc, sembla que la cara estigui tapada per una mena de mantell agafada des de dalt per dos Cupidos sobre un núvol. Els dos nens semblen acompanyats per un ocell negre.
circa 1725
Tècnica: Oli sobre llenç
Mides: altura99cm(39 in) ample134cm(52.8 in)
Localització: Accademia de Venecia
Aquesta estatueta prové d'Atenes. En aquesta tampoc hi ha cap inscripció amb els noms del déu i Europa, se suposa que al representar una dona damunt d'un toro ja s'hauria de saber de qui tracta.
480-460 aC
Estatueta de terracota d’Atenes
Localització: Conservada a Múnich (Staatliche Antikensammlungen)
El rapto de Europa de TIZIANO VECELLIO
Vecellio posa al primer pla al toro amb Europa damunt, fugint de la costa per emportar-se-la lluny. Europa agafa al déu per les banyes, el seu rostre és molt expressiu el qual transmet por. Sobre les dues figures principals hi ha dos Cupidos, el primer sembla que faci l'acció d'anar a ajudar a la princesa. Hi ha un tercer al mar, al costat esquerra del toro, que està mirant l'escena expectant a veure que succeeix. Al segon pla a la zona costera es veuen figures femenines, que podrien representar les donzelles.
Tècnica: Oli sobre llenç
Mides: 178cm x 205cm
Localització: Isabella Stewart Gardner Museum, Boston
Rapte d'Europa d'OSCAR ALBARIÑO
L'escultura d'Oscar Albariño és molt realista. Tan la noia com el toro estan ben definits, ella està nua sobre l'animal. Vol fer d'aquesta escena mitològica una d'eròtica. Aquest autor també es centra només en les dues figures principals del mite ja que com la llegenda és tan coneguda, només veure la noia i el toro es sobreentén que està fent al·lusió al mite, i en aquest cas, l'escultura es troba al costat del mar, per fer-ho més evident.
1955
Tipus: Escultura
Localització: Carrer Punta del Este, Uruguay
COMPARACIÓ
Aquest és un dels mites més coneguts que hi ha, ha estat representat durant totes les èpoques, des de diferents punts de vista, però sempre emmarcant els protagonistes.
De les quatre pintures que hi ha, totes al·ludeixen només a la part del rapte, quan està al mar o a terra ferma, l'única diferència són els elements externs com per exemple les donzelles o Cupidos. Tret d'una que si representa tot el mite en el mateix quadre, l'obra de Paolo Caliari. Europa a totes les obres apareix amb un mantell per sobre seu en forma d'aureola, aquesta l'envolta per donar-li sensació de moviment o rapidesa.
A les altres obres com per exemple les estàtues petites o estris de cuina com el cílix i les escultures la posició d'Europa sempre és la mateixa, asseguda de costat sobre el llom del toro i no hi ha cap inscripció ja que només amb aquestes dues figures principals i tan conegudes com són Europa i el toro no cal posar la seva identificació. Això ens porta a suposar que aquest mite ha sigut molt important durant tants segles que avui dia encara hi apareix aquest símbol. Queda demostrat a la moneda actual vista abans que encara que no s'hi representi tot, l'essència del mite continua.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada